Специјална едукација и рехабилитација особа са тешкоћама у менталном развоју

Структура студијског програма

Основне академске студије студијског програма Специјална едукација и реха-билитација особа са тешкопама у менталном развоју трају четири године, са уку-пно 240 ЕСПБ бодова, 60 ЕСПБ бодова по години. Годишња оптерећеност студената је 720 часова активне наставе током прве године студија, 705 часова током друге године, 660 часова током треће године и 765 часова током четврте године. Настава се реализује током 30 радних недеља годишње.
Програм се састоји од укупно 53 наставна предмета, од којих студент слуша 43 предмета, 33 обавезна и 20 изборних, од којих бира 10 предмета.
План и програм основних академских студија се остварује извођењем наставе, која се састоји из предавања и вежби. Програмом је предвиђена и стручна пракса,
током које се, уз координацију и супервизију наставника, сарадника и координатора из установе у којој се обавља, студенти укључују у васпитни и васпитно-образовни процес, као и специфичне видове клиничке процене и третмана особа с тешкоћама у менталном развоју, што омогућава непосредну примену стечених знања и вешти-на, као и евалуацију постигнућа.
Након завршетка основних академских студија, студент стиче звање Дипломирани дефектолог.

Циљеви студијског програма

Циљеви студијског програма Основних академских студија Специјална едука-ција и рехабилитација особа са тешкоћама у менталном развоју:

  1. Усвајање знања о узроцима, преваленцији, инциденцији, видовима, нивои-ма, начину испољавања и последицама тешкоћа у менталном развоју
  2. Овладавање знањима и вештинама у областима примарне и секундарне превенције тешкоћа у менталном развоју
  3. Стицање знања и вештина неопходних за спровођење специфичних видова клиничке процене и клиничког третмана особа са различитим типовима и нивоима тешкоћа у менталном развоју (интелектуалном ометеношћу, ау-тистичким спектром поремећаја, специфичним сметњама у учењу, развој-ним поремећајима пажње и др.) током свих периода живота.
  4. Овладавање знањима и вештинама у домену процеса васпитања особа са различитим типовима и нивоима тешкоћа у менталном развоју током свих периода живота.
  5. Стицање знања и вештина неопходних за разумевање принципа индиви-дуализације и реализацију васпитно-образовног процеса са децом и омла-дином са различитим типовима и нивоима тешкоћа у менталном развоју
  6. Овладавање знањима и вештинама у области професионалног оспособља-вања и социјалне интеграције особа са различитим типовима и нивоима тешкоћа у менталном развоју
  7. Стицање знања и вештина у области саветовања, које омогућавају активно учешће у стручном тиму за помоћ особама са тешкоћама у менталном раз-воју и њиховим родитељима.
  8. Усвајање ставова и професионалне етике која омогућава конструктиван на-чин сагледавања особа са тешкоћама у развоју
  9. Развијање способности промовисања права особа са тешкоћама у ментал-ном развоју у локалној заједници и ширем друштвеном окружењу
  10. Развијање професионално одговорног понашања у свим етапама и према свим учесницима процеса едукације и рехабилитације.
  11. Оспособљавање за употребу информационо-комуникационих технологија у стицању и примени знања.

Компетенције дипломираних студената

Опште компетенције студената основних академских студија Специјална еду-кација и рехабилитација особа са тешкоћама у менталном развоју су: спровођење програма примарне и секундарне превенције, детекције, процене, клиничког трет-мана и индивидуалне подршке особа с тешкоћама у менталном развоју; сарадња са родитељима; промовисање права особа са тешкоћама у менталном развоју
Предметно-специфичне компетенције студената основних академских студија: реализација васпитног процеса и васпитно-образовног процеса у настави матерњег језика, математике, вештина, природе и друштва и технологије материјала и зани-мања код деце и младих са интелектуалном ометеношћу (ИО); рад у инклузивном образовном окружењу, изради и спровођењу Индивидуалног образовног плана (ИОП); учешће у свим фазама професионалног и радног оспособљавања и социјал-не интеграције особа са ИО; процена и третман особа са ИО, аутистичким спектром поремећаја, специфичним сметњама у учењу, развојним поремећајима пажње и ви-шеструким сметњама.

Исход учења

Студент основних академских студија располаже: знањима о узроцима, пре-валенцији, инциденцији, видовима, нивоима, начину испољавања и последицама тешкоћа у менталном развоју; знањима и вештинама у областима примарне пре-венције, ране интервенције, специфичних видова процене, индивидуалне подршке и третмана когнитивних способности и адаптивних вештина особа са тешкоћама у менталном развоју (интелектуалном ометеношћу, аутистичким спектром поре-мећаја, специфичним сметњама у учењу, развојним поремећајима пажње и удру-женим сметњама); знањима и вештинама у области васпитања, образовања, профе-сионалног и радног оспособљавања и социјалне партиципације особа са тешкоћама у менталном развоју; способношћу за саветодавни рад и сарадњу са родитељима и промовисање права особа са тешкоћама у менталном развоју

Курикулум студијског програма (.pdf)

Студијски програм СПЕЦИЈАЛНА ЕДУКАЦИЈА И РЕХАБИЛИТАЦИЈА ОСОБА СА ТЕШКОĆАМА У МЕНТАЛНОМ РАЗВОЈУ

/мастер академске студије/

Мастер академске студије студијског програма Специјална едукација и рехабилитација особа са тешкоћама у менталном развоју трају једну школску годину, односно два семестра са укупно 60 ЕСПБ бодова, 30 ЕСПБ бодова по семестру. Годишња оптерећеност студената је 630 часова активне наставе.
За други семестар планирана јереализација студијског истраживачког рада у областима предвиђеним програмоми завршног (мастер) рада.
План и програм мастер академских студијасе изводи кроз предавања, вежбе и студијски истраживачки рад.
Након завршетка мастер академских студија, студент стиче звање Мастер дефектолог.

Циљеви студијског програма

Циљеви студијског програма Мастер академских студија Специјална едукација и рехабилитација особа са тешкоћама у менталном развоју:

  • Продубљивање, проширивање и креативна интеграција знања и вештина стечених на основним академским студијама.
  • Стицање знања и вештина неопходних за компетентно планирање, креирање, имплементацију и евалуацију стандардних и иновативних програма у областима примарне превенције, секундарне превенције, клиничке процене и третмана, васпитног и васпитно-образовног процеса, професионалног оспособљавања и социјалне интеграције особа саразличитим типовима и нивоима тешкоћа у менталном развоју током свих периода живота.
  • Овладавање квантитативним и квалитативним методима истраживања у области специјалне едукације и рехабилитације особа са тешкоћама у менталном развоју.
  • Оспособљавање за активно учешће, интеграцију и интерпретацију информација, доношење одлука и руковођење у мултидисциплинарном тиму.
  • Оспособљавање за самостално коришћење, критичку и компаративну анализу, интеграцију и интерпретацију научних и стручних информација.

Компетенције дипломираних студената

Студент мастер академских студија стиче знања и вештине у областима:самосталног планирања, креирања, спровођења и евалуације програма превенције, процене и третмана особа са тешкоћама у менталном развоју; методологије научног истраживања у олигофренологији; социјалног модела ометености (модела пружања подршке у инклузивном образовању, планирања и програмирања у раду са особама сапоремећајима аутистичког спектра, процене едукативних потенцијала и потребе за подршком, самоусмеравања, самозаступањаи менталног здравља особа са ИО) и специфичних модела третмана особа с тешкоћама у менталном развоју (третман игром, терапија покретом, сензомоторни метод, когнитивнестратегије учења, адаптивне вештине и социјална партиципација).

Курикулум студијског програма (.pdf)

Студијски програм - Акредитација 2009. године

СПЕЦИЈАЛНА ЕДУКАЦИЈА И РЕХАБИЛИТАЦИЈА ОСОБА СА ТЕШКОĆАМА У МЕНТАЛНОМ РАЗВОЈУ /основне академске студије/

Акредитација-основне академске студије

Студијски програм - Акредитација 2009. године

СПЕЦИЈАЛНА ЕДУКАЦИЈА И РЕХАБИЛИТАЦИЈА ОСОБА СА ТЕШКОĆАМА У МЕНТАЛНОМ РАЗВОЈУ /мастер академске студије/

Акредитација-мастер академске студије